Om

 

Denne blog kan bruges af det pædagogiske personale, forældre og andre interesserede til opslag og opdatering om læsning på Gl. Lindholm Skole. De fleste oplysninger ligger fast her på bloggen, men vil også blive opdateret løbende med nyheder om læsning. 

Målet med denne blog er at understøtte elevernes udvikling af læsning i overensstemmelse med Forenklede Fælles Mål, og at læsningen foregår i en naturlig progression gennem hele skoleforløbet.

Bloggen er udarbejdet af læsevejlederen på Gl. Lindholm Skole:



Christina Kondrup

Jeg er uddannet læsevejleder fra UCN i 2008 og har fungeret som læsevejleder på Gl. Lindholm Skole lige siden.
Jeg underviser i øjeblikket i indskolingen og er koordinator for kompetencecentret i indskolingen, hvor jeg underviser børn med læseproblemer. Jeg arbejder tæt sammen med kolleger, der er tilknyttet kompetencecentret samt IT-vejlederen, PLC og andre vejledere på skolen.

Læsevejlederfunktionen:
Vejlede kolleger, ledelse og forældre på skolen inden for fagligt indhold, metoder og materialevalg:
  • Vejlede og rådgive i forhold til sprogvurderingen i børnehaveklasserne
  • Oplæg om læsning og skrivning for forældre
  • Tidlig skrivning i børnehaveklasserne
  • Vejlede og rådgive kolleger omkring en klasse, et hold eller en enkelt elev i forhold til læseindsatsen
  • Idéer til projekter med faglig læsning i klasserne i samarbejde med læreren
  • Sparring omkring nye undervisningsmaterialer og ny viden indenfor læsning
  • Være i dialog med ledelsen omkring læsepolitiske retningslinjer
Vejlede på skolen om evaluering inden for læsning:
  • Testplan
  • Foretage individuelle test af elever
  • Udredning og sammenfatning af individuelle test
  • Vejlede i forbindelse med gruppetest i dansk/læsning
Være sparringspartner for faglige udviklingsarbejder på skolen med henblik på at forbedre elevernes læsning:
  • Fortsætte projektet ”Læsevenner” med Lindholm Plejehjem, Elmely for 4. årgang og  5. årgang for de ældste børnehavebørn i f.eks. de to nærmeste børnehaver og i den forbindelse give oplæg i klasserne
  • Vejlede  elever og lærere på 3. - 6. årgang i forhold til deltagelsen  i læsekonkurrencen for skolerne i norddistriktet i samarbejde med PLC
  • Forberede FN´s Internationale Læsedag i samarbejde med PLC
  • Læsegrupper for dygtige læsere på alle årgange
  • Udarbejde handleplan for ordblinde elever i samarbejde med klassens team
  • Sparring med PLC omkring indkøb af litteratur samt præsentation af litteratur til eleverne på nye måder
  • Udarbejde den lokale handleplan for læsning og løbende ajourføre bloggen
Være ansvarlig for faglige fora på skolen med henblik på at udvikle en løbende dialog om pædagogiske og didaktiske opgaver i undervisningen:
  • Punkter om læsning på dagsorden til dansk fagudvalgsmøderne
  • Foretage den nationale ordblindetest på elever, der er i risiko for ordblindhed
  • Videregive nye tiltag og ny viden til kolleger på læseområdet


·         Årshjul:
August
Oplæg om læsning og skrivning for forældre.
Opdatering af læsepjecer til forældre - især apps om læsning.
Tilmelding til Materialebasen i samarbejde med IT-vejlederen.
Forberede FN´s Internationale Læsedag i samarbejde med PLC.
Fyraftensmøde vedr. introduktion af  LST for ordblinde elever og deres forældre.
Hele året:

National ordblindetest  af elever med læse- skriveproblemer fra 3. klasse.


Udarbejde handleplan for ordblinde elever i samarbejde med klassens team.



      Udrede/sammenfatte individuelle test og formidle resultatet videre til teamet.


Netværksmøder, UCN-kurser og konferencer.


Opdatering af læsebloggen.


Forberedelse og orientering af kolleger om nye læsetiltag på cafémøder/lærermø-der.


Møder med forældre og PPR.


Kolleger booker vejledning  på personale intra.



September
Kontakt til børnehaver og plejehjem vedrørende projektet ”Læsevenner” for 4. og  5. årgang og i den forbindelse give oplæg i klasserne omkring valg af litteratur og formidling.
Sproglig vurdering i bhv. klasserne påbegyndes.
Oktober
Orientering om gruppe-test i 1. - 9. kl. samt bestilling af test.
Individuel test af elever i bhv. kl. i forbindelse med tidlig indsats, forældrene orienteres efterfølgende.

November
Opsamling og evaluering af gruppetest.
December
Opsamling og evaluering af gruppetest.
Januar


Februar
Forberede  elever og lærere på 3. - 6. årgang i forhold til deltagelsen i læsekonkurrencen for skolerne i norddistriktet i samarbejde med PLC.
Marts
Regional læsekonkurrence afholdes
Testning med den nationale ordblindetest påbegyndes.
Fyraftensmøde vedr. introduktion af  LST for ordblinde elever og deres forældre.
April
DVO-test for 2. klasse.
Bogmesse i Århus.

Maj
I forbindelse med tidlig indsats foretages individuelle test i bhv. kl.

Juni


Ingen kommentarer:

Send en kommentar