Læsning på mellemtrinnet

Læsning i dansk i 3. og 4. klasse


Læsebogssystem i 3. klasse:

Vi arbejder med D´dansk. I fællesbogen arbejder klassen ud fra gode tekster og fælles læseoplevelser. Emner der gennemgåes er: Litteratur, læseforståelse, sprogforståelse og tekster i forskellige genrer. Der er tilhørende webressourcer på www.elevunivers.dk.

Her kan eleverne f.eks. skrive et manuskript og udvikle deres egen blog. Her lærer de at følge regler for kommunikation i formelle og sociale situationer og bliver øvet i at kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion. Det ligger især op til kompetenceområdet Kommunikation, herunder videns- og færdighedsmålene med overskriften It og kommunikation. I læsebloggen får eleverne hjælp og inspiration til arbejdet med at læse en roman eller anden længere tekst. Her arbejder de med videns- og færdighedsmål inden for tekstforståelse og sammenhæng under kompetenceområdet Læsning.
Der er adgang til mål og årsplaner samt print af plakater, der knytter sig til materialet.
Årsplan for D`dansk i 3. klasse


Sådan kan der også arbejdes med målene i 3. og 4. klasse:
Finde tekst
At kunne finde gode bøger på biblioteket er fordrende for læselysten, derfor er det stadig vigtig at have fokus på besøg på biblioteket.

Derudover kan der arbejdes med søgespørgsmål på internetsider, og her er der uanede muligheder indenfor de emner klassen arbejder med. Elever i 3. og 4. klasse bør begynde at forholde sig til relevansen af indholdet, på de sider de finder.

Forberedelse
I mange undervisningsmaterialer er der øvelser til førlæsning som disse, som understøtter elevernes forståelse af læseformål, brug dem, hvis du synes de er gode, ellers er VØL altid et godt redskab.




På portalen dansk3-6.gyldendal.dk arbejdes der ofte med nøgleord, for eksempel i forløbet Nær Novellen.


Nøgleord og skabeloner kan hjælpe eleverne med at strukturere viden og skabe overblik. Skabelonen Mindmap kan findes i en app som SimpleMind.



Begyndende genrekendskab kommer også ind i billedet. Eleverne skal kunne skelne oplevelseslæsning fra faglig læsning, her kan genretræet være en god start.

Genretræerne kan bestilles som plakater fra forlagene.

Afkodning
hurtigt og sikkert
sammensætning af ord
ordklasser og bøjning

Sprogforståelse
ordbøger og opslagsværker
ugens ordsprog/talemåde

Tekstforståelse
læseforståelsesstrategier

Sammenhæng
teksters budskaber
viden om teksters påvirkende funktion
viden om visualiseringsformer

Forslag til

skønlitterære tekster: Trylleeventyrbogen 
Ivalus sommer
Halte fanden
Robinson Crusoe/film
Løven, heksen og garderobeskabet/film

Faglig læsning:

Fagbog om Grønland 
Tid til norsk og svensk
Kanonlitteratur: 
Robinson Crusoe
Genre-arbejde:
Eventyr
Fantasy
Robinsonade
  

Læsning i dansk i 5. og 6. klasse



Sådan kan der arbejdes på 5. og 6. klassetrin:

Finde tekst
For at eleverne kan vurdere relevansen at deres søgeresultater, er det en støtte at kunne skærmlæse. Dette kan anvendes med jævne mellemrum - gerne ved stillidsering.



Lav turistbrochurer om steder som eleverne har besøgt i sommerferien, på Pages findes tre forskellige skabeloner. For at få indhold i brochuren skal eleverne søge oplysninger på nettet og vurdere rellevansen af disse.



Forberedelse
Eleverne bør blive bevidste om læseformålet, både tekstens formål og eget formål og sammenholde de to ting. Her kan det være godt at være sikker i orienteringslæsning, altså være vant til det.


For at synliggøre forskellen på oplevelseslæsning og faglig læsning, kan man lave en meddigtningsopgave, hvor den skønlitterære bog "Veronika lyder som harmonika" omskabes til et afsnit af TV-programmet Sporløs.

Afkodning
Komplekse ord skal læses hurtigt og sikkert. Det kan trænes ved at arbejde med læsning på flere måder eller læsning efterfulgt af formidling af det læste, hvor eleverne laver en tegnefilm efter at have læst novellen "David og Goliat". Her kan læreren se i tegnefilmen om teksten er afkodet korrekt.

Både når der arbejdes med regler for sammensætning af ord, ordklasser og regler for bøjning o.a., kan det gøres lidt sjovere, ved at inddrage små filmklip og bevægelse i undervisningen.

Sprogforståelse
Vi har stadig analoge ordbøger og opslagsværker, men efterhånden anvender vi mest følgende opslagsværker:
ordnet.dk/ddo
Alle ligger som apps, nogle med adgang via uni-login.
Ugens talemåde, måske ved hjælp af Alineas plakat,kan være en måde at arbejde med denne genre.












Dette spil om talemåder sætter også gode diskussioner igang.

Tekstforståelse
Disse grafiske modeller giver bedre forståelse af tekststrukturer for de fleste elever.



Hvis eleverne skal lave en booktrailer, f.eks. til "Sidsdæ Sjangsæ", bliver de tvunget til at forstå tekstens struktur, og ved fremlæggelsen bliver det tydeligt for læreren om målet er nået.

I kan også klippe tekster i stykker og sætte sammen igen, f.eks. Dronningens nytårstale og/ eller Statsministerens nytårstale Efterfølgende kan eleverne skrive deres egen nytårstale og holde den for klassen, eller optage den. Det kræver og giver tekstforståelse at arbejde på denne måde.


Der kan også arbejdes med at tegne eksempelvis miljøet i en tekst. Der kan tegnes på forskellige apps, men et stykke papir og farveblyanter vækker også stadig glæde.

Sammenhæng
tekstens budskab - påvirkende funktion
perspektiv og sammenligning af disse

novellearbejde med analysemodel

Mig og fanden - skyggen

blog med diverse opgaver

HC Andersen
juleemne i 6. klasse efterfulgt af formidling
Biografi - selvbiografi
Drengen med sølvhjelmen
Mørkebarnet - sonetkrans - kopier billeder og hæng i klassen, på, bag og mellem linierne (også i arbejde med billedromaner)piccollage (tager ord fra teksten)
Arbejde med skuespil

Forslag til

Skønlitteratur:
 Pigen uden arme og andre nye fortællinger af Merete Brudholm


Faglig læsning:
Kortfilm - Med bankende hjerte
Okej & Kul – norsk og svensk
 De store fagbøger: Hekse og trolddom
Fra en anden klode

Kanonlitteratur:

HC Andersen
Ingelise Moos
Anna Karlskov Skyggebjerg
Genre-arbejde:
Billedromaner
Sidsdæ sjangsæ af Kenneth Bøgh Andersen
Engelbert H af Kim Fupz Aakeson
Gys og gru - Trine May
Fantasy - Trine May
"Tæt på " - genrer og sprog
Forfattere og romaner:
Merete Brudholm - Pigen uden arme og andre nye fortællinger
Trine May - Astrid Lindgren – En eventyrlig fortæller 
Leif Esper Andersen - Heksefeber 
Hanne Kvist - Drengen med sølvhjelmen 
J.K. Rowling  - Harry Potter og de vises sten 
Bodil Bredsdoff - Børnene i Kragvig
Louis Jensen - Skelettet på hjul
Bjarne Reuter - 7.a
Trine May - Louis Jensen, En fantastisk fortæller
Drengen i den stribede pyjamas + film
Og endelig, det kan ikke siges for tit, for det hjælper, læs derhjemme i 20 minutter - hver dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar