Definition på læsning

En god læsefærdighed består helt overordnet af to hovedkomponenter, nemlig afkodning og læseforståelse.
Afkodning forstået som den færdighed, der sætter læseren i stand til at se, at krusedullerne på papiret repræsenterer bogstaver, at bogstaverne har hver deres navne og lyde, og hvis man sætter lydene sammen, opstår der ord – ord vi genkender fra det talte sprog.

Når læseren opnår en forståelse af det, han afkoder, er der tale om en egentlig læsning.

Læsning er:
at forstå skrevne meddelelser
at genskabe et forestillingsforhold på basis af identifikation af tekstens ord og forhåndskendskab til tekstens begrebsverden
(Udvalget til forberedelse af national handlingsplan for læsning) 


Den interaktive læsemodel illustrerer, hvor mange delelementer der har betydning for læserens udbytte af det læste.
Forklaring til modellens enkelte elementer:
¨         Bogstav/lydkendskab (grafem- fonemkendskab) har direkte med afkodningsfærdigheden at gøre. Hvis læseren skal bruge for megen energi på at afkode, går det ud over den centrale, meningsskabende funktion.

¨         Ordkendskab dækker både de ord læseren har lagret i sin hukommelse samt de parate ordbilleder, han har. En læser med et stort ordforråd, får et meget større udbytte af en tekst, end en læser med et lille ordforråd.

¨         Hukommelse for tekst hjælper læseren til at sætte tekster i relation til tidligere læste tekster.

¨         Metabevidsthed er læserens opmærksomhed på egne tankeprocesser. Det er bevidsthed om, hvornår man forstår, det man læser, og hvordan man ændrer strategi, hvis man ikke forstår det, man læser.

¨         Viden om verden dækker den forståelse læseren har af sin omverden.

¨         Viden om sprog indbefatter læserens kendskab til tekstens opbygning (syntaks), tekstens indholdsmæssige betydning (semantik) samt enkeltords egentlige betydning i den sammenhæng, de forekommer i (pragmatik).


¨         Viden om tekster hjælper læseren til at kunne gennemskue teksttypen. Dette har stor betydning for, hvilken læsemåde og hvilke læseforståelsesstrategier det vil være hensigtsmæssigt at anvende. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar